zondag, maart 11, 2007

Ma 5 tot Zo 11 maart: South Australia

De week begon met een serieuze rit. Als we nog genoeg tijd wouden hebben om Adelaide te verkennen en tegen 18 maart Alice Springs te bereiken moesten we eens een dagje uit trekken om te rijden. We reden onze 4de staat (South Australia) binnen en de rest van de dag cruisden we langs de Coastal Highway in de richting van Adelaide. De volgende dag kwamen we tegen de middag aan in de Fleurieu Peninsula, zo`n 50km van Adelaide. Oorspronkelijk was ons plan de ferry te nemen naar Kangaroo Island (het tweede grootste eiland van Australie en gekend om zijn rijke fauna en flora). Dit was ons plan, totdat we de prijzen onder ogen kregen en het werd snel afgevoerd. De rest van de dag bezochten we Victor Harbor met zijn granieteilandje. Na anderhalf uur stappen ontdekte ik (Jelle) dat ik de sleutels niet meer had. Eens bij het busje aangekomen bleken ze gewoon nog aan de buitenkant van ons busje te hangen :-) dus hadden we wel even geluk. We pick nickten nog aan de Murray river (de langste rivier van Australie en de belangrijkste irrigatiebron in deze droogste staat van Australie). `s Avonds reden we door naar Yankanilla, waar we op een paardenrenbaan sliepen. Hier hadden we genoeg plek om onze boomerang eens te testen.
Woensdag 7 maart, een belangrijke dag voor ons Kimmeke! Ze werd namelijk 23 jaar en dat moest uiteraard gevierd worden. En wat kan er nu typen aan een dagje wijn proeven in de talrijke wijnboerderijen die deze streek rijk is. We huurden een mountainbike en reden van cellar door tot cellar door (veel gefietst hebben we uiteindelijk wel niet :-). Tegen 5u reden we door naar een camping aan de kust van Adelaide. Op deze prachtige camping nestelden we ons voor de volgende drie dagen. Donderdag verkenden we deze mooie stad met veel groen, studenten en veel sfeer. We kwamen ook te weten dat er verschillende festivalletjes zouden zijn de volgende dagen, dus dat zagen we volledig zitten! We gingen op tijd terug naar de camping om ons eerst nog eens af te koelen in zee (waar een dag eerder een witte haai van 3,5m gezien was, maar gelukkig wisten we dat op die moment nog niet). `s Avonds pakten we de bus naar het centrum en zetten we en stapje op het gratis Fringe festival. Er was veel volk en de muziek was heel goed... De volgende morgen hadden er wel een paar last van nen `zonneslag` en de rest van de dag brachten we al chillend door . We gingen eens minigolven en maakten nadien ook de nodige voorbereidingen voor de lange tocht door de woestijn richting Alice Springs.
Zaterdag vertrokken we tegen de middag richting Port Agusta zo`n 300km verder en het begin van de Stuart Highway richting Darwin. Het was een verschrikkelijk hete dag en door stomme spelletjes werd beslist wie achteraan in het busje moest zitten (Jakke en ik verloren). Achteraan is het echt een echte bakoven. Er is namelijk geen raampje en ook geen airco. Tegen de avond bereikten we de Stuart Highway en we reden al zo`n 100km de outback in vooraleer ons op een restarea te installeren. Vandaag stonden we heel vroeg op om de hitte van de middag wat te ontwijken en we reden in 1 ruk door naar Coober Pedy. Onderweg zagen we heel wat road trains ons niet zo snelle busje passeren en zagen ook heel wat indrukwekkende arenden die zich tegoed deden aan roadkills, vooral wallabies en kangoeroes. Tegen de middag kwamen we aan in dit bekende mijnstadje. Hier wonen zo`n 3500 mensen waarvan nog 500 actieve mijners. Hier wordt vooral opaal gedelfd en dat heeft het landschap geweten. Er zijn meer dan 1,8 miljoen mijnschachten en vroeger verdween er regelmatig weleens iemand dertig meter onder de grond, waarna er nooit meer iets van gehoord werd. Veilig om hier rond te wandelen is het dus niet. We bezochten in de namiddag nog een werkende mijn en kregen een kleine rondleiding, achteraf mochten we tussen het gruis zelf op zoek naar een fortuin. Alleen was het veel te warm en er waren honderden vliegen die het ons kwamen lastig maken.

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ja Jelle, ik zal wel werken terwijl jullie daar genieten. Werken, op uwe pa zijne smoel zien, zijn stank tollereren, ...
Enfin, geniet er van maat!