zondag, mei 06, 2007

ZONDAG 29 APRIL t.e.m. ZONDAG 6 MEI: HOP NAAR FIJI
Zondagochtend brachten we onze huurauto binnen in Christchurch. Overdag maakten we een grote wandeling door het de gezellige stad. 's Avonds beleefden we een van de toppertjes van onze reis... Om NZ af te sluiten, gingen we eens goed eten en drinken in het Torenhof, een belgisch restaurant. We aten mosselen en stoofvlees met frieten. We dronken Leffe en Duvel. Heerlijk!!!
Maandag trokken we weer de stad in en bezochten het interessante Canterbury Museum. Daarna was het tijd om ons naar de luchthaven te begeven, waar we om 19u op het vliegtuig stapten naar Auckland.
Na een lange nacht wachten hadden we dinsdagochtend om 8u een vlucht naar de Fiji-eilandengroep. Met haar 333 eilandjes is het de grootste groep van de Pacific. Bij het uitstappen viel er een tropische hitte op ons en in de luchthaven kregen we ee warme welkom door enkele traditionele muziekanten. Tijdens de rit naar ons eerste verblijf realiseerden we dat het weer zover was. Na 3 maanden in het westen werd het weer tijd voor een totaal andere cultuur. Het beloofden 2 leuke weekjes te worden. We zwierden onze zakken af in eem backpacker en gingen direct in de zee spelen. Hoewel we al 2 dagen wakker waren, werd het nog een bewogen avond. Er kwam een groepje optreden in onze backpacker: de Kavaholics. Deze zotte bende bracht traditionele muziek op gitaren en een ukulele. Tussen de liedjes door werd er op rituele wijze Kava gedronken uit een grote houten kom.
Donderdag namen we de bus naar Pacific Harbour. We deden weer een plonske in de zee en werden uitgenodigd door een groep locals om rugby te spelen op het strand. De eigenaars van de backpacker waar we 2 dagen verbleven waren (zoals de meeste Fiji) ongeloofelijk gastvrij. We konden telkens aanschuiven aan tafel en mochten die pas verlaten met een overvolle maag.
Vrijdag zijn we tussen haaien gaan duiken op de enige plaats ter wereld waar je tot 8 soorten haai tegelijk kan zien. We moesten op de bodem gaan staan terwijl ze de haaien lokten met voedsel. Het is niet zo goed dat ze die beesten voeren, maar dankzij het duiktoerisme kunnen ze wel beschermd worden. Zelf zagen we 5 soorten haai en honderden andere prachtige vissen! Soms komt er ook een Tigershark piepen, een redelijk gevaarlijke. Die kregen we (misschien gelukkig voor ons) niet te zien. Na het duiken namen we de bus naar Suva, de hoofdstad van Fiji.
Zaterdag en zondag verkenden we deze leuke havenstad en omgeving.

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Awel, Jakke en Jelle, waar waart ge op het Chirorestaurant ? We hebben jullie gemist. Fantastische reisverhalen en heel mooie foto's. Het is tof om te kunnen volgen wat jullie allemaal meemaken. Dacht wel dat jullie konden lezen, maar zo schrijven !!Chapeau.....
We zijn in gedachten bij jullie.