maandag, maart 26, 2007

Ma 19/3 t.e.m. Zo 25/3: Op bezoek
Vanaan de camping namen we maandagochtend de bus naar het centrum van Brisbane of Brizzy zoals ze dat hier noemen. We wandelden wat rond en regelden wat zaken. Deze week zouden we een auto huren om Pete en Natalie te bezoeken en om verder naar het noorden te rijden naar het Great Barriere reef. Na heel wat vergelijken vonden we uiteindelijk een klein autootje (wel nog altijd veel te duur, maar afgeript werden we zoiezo). Nadat we ons gerief op de camping waren komen inladen, vertrokken we richting Canungra. Omdat we het verkeerd verstaan hadden, reden we eerst een heel stuk naar Caloundra en we kwamen pas `s avonds aan omdat we dit veel te laat beseft hadden;-). Eens aangekomen werden we hartelijk ontvangen door Pete, Natalie en Jonah en de ouders van Natalie: Patrick en Chantal en Pete`s vader Trevor. We mochten al meteen mee aanschuiven voor een BBQ. Het werd een gezellige avond. De volgende morgen maakten we een wandeling door hun groot domein en naar de top van hun berg. Nadien hielpen we nog wat mee met het installeren van enkele ramen. Omdat we slechts een weekje de auto hadden, konden we niet veel langer blijven en in de namiddag namen we al terug afscheid. We reden nog een heel stuk in de richting van Bundaberg. Hier zouden we onze duik regelen naar 1 van de zuidelijkste punten van het rif. Deze boten vertrokken vanuit Agnes Waters en daarvoor moesten we nog 150km noordelijker zijn. Daar aangekomen kregen we te horen dat de boten door storm en laagtij de volgende dagen niet zouden uitvaren. Daar ging ons plan om te gaan duiken naar het grootste rif ter wereld. Dus reden we maar terug naar Bundaberg. We gingen nog wat snorkelen en sliepen op Kellis beach. `s Avonds kregen we wel nog het gezelschap van de plaatselijke jeugd en we dronken nog wat samen. Later kwam de politie nog andere wild kampeerders wegjagen, maar gelukkig hadden ze ons niet gezien. Donderdagvoormiddag bezochten we de Bundaberg rum brouwerij en sloten de rondleiding af met het proeven van enkele van hun eindproducten:-). Nadien zochten we Trevor op, die ondertussen ook al was aangekomen in zijn huis na 5 weken bij Pete en Natalie geholpen te hebben. Hier zouden we de volgende dagen blijven. We mochten al meteen van zijn zelfgestookte drank proeven en het was helemaal niet slecht! In de tuin hadden we een gezellige babbel en maakten we kennis met Smarty, zijn 26 jaar oude Kaketoe. Deze kende heel wat woorden, vooral scheldwoorden dan zoals bullshit en you bastard,... De volgende dag zouden we met Trevor gaan vissen op een meertje en daarvoor gingen we dezelfde avond nog levend aas vangen. Met zijn boot gingen we het meer op en op de eerste plek waar we stopten, had hij al na 1 minuut prijs. Vele vissen volgden en zelfs wij konden moeilijk onze tel bijhouden. We vingen redelijk wat garfish, enkele katvissen en redelijk wat rubbish fish zoals hij het noemde. Het werd een leuke dag. Eens thuisgekomen kuisten en aten we enkele van die visjes samen met frieten (dat was alweer een tijdje geleden). Omdat het een heldere hemel was, haalde hij ook zijn grote telescoop buiten en konden we genieten van het maanlandschap en de ringen rond Saturnus.
Zaterdagmorgen moesten we er alweer om 5 uur uit. We doken naar een artificeel rif zo`n 30 min voor de kust van Bargara. Hier hebben ze enkele boten en vliegtuigen laten zinken als attractie voor duikers en vissers. We waren maar met 2 en dus werden het twee perfecte duiken. We zagen enkele grote Loggerhead turtles, enkele grote Cod fishes en wat pijlstaartroggen. Ook konden we de wrakken van binnen en van buiten uit grondig observeren. Tegen de middag kwamen we terug aan bij Trevor. Na eerst nog wat met zijn zelfgemaakte boomerangs gespeeld te hebben, namen we afscheid. Ons volgend doel was Noosa, een bekende badplaats langs de Sunshine coast en een beetje te vergelijken met het Zuid Franse Nice. Onderweg kwamen we echter weer iemand tegen. Het was 1 van de raarste mensen die we ooit gezien hadden, die langs de weg stond te liften. Omdat we vroeger zelf ook wel regelmatig gelift hadden, besloten we hem mee te nemen. Zijn naam was Greg, een 49 jaar oude Australier, gekleed in een leren rok, een leren jakker vol met opgenaaide zakjes en twee schedels op zijn schouder. Ook zijn wandelstok van 2m en zijn `huis` 4 winkelzakskes vol met brol moesten onze auto in. Met zijn enkele tanden die hij nog had, vertelde hij ons dat hij al verschillende malen Australie was doorgelift. Hij sliep meestal in de bush en leefde van wat hij vond, ook roadkills stonden op zijn menu. Hij geloofde ook dat hij in de tijd van Asterix was geboren en had nog heel wat andere vreemde gedachten... Gierig was hij wel niet, hij legde zelfs bij voor het tanken en hij trakteerde ons een biertje in een marginale pub. Het was al donker toen we in Noosa aankwamen. Hier namen we afscheid van deze vreemde man. Hij voorspelde nog onze toekomst en Jakke mocht nog een geluksbrenger uit zijn rommelzak grabbelen. In Noosa zelf was die avond niet echt veel te zien, alleen vele dure winkels en restaurantjes. Zondagmorgen reden we terug richting Pete en Natalie. We hielpen nog wat mee in hun huis. In de namiddag woonden we een cricketmatch bij en stapten nog even de pub binnen. Maandag namen we dan definitief afscheid (de volgende ontmoeting zal waarschijnlijk terug in Humbeek zijn) en reden terug naar Brisbane, waar we onze huurauto moesten afleveren.

2 Comments:

Blogger walter en norma said...

Dag gasten,
rare tip, die met zijn leren rokje.
Dit was zeker ne figurant uit de film: Precilla, Queen of the desert.Die schildpadden hebbn we ook in Sri Lanka gezien. Indrukwekkend!Op welke
diepte duiken jullie?
De groeten

maandag, maart 26, 2007
Blogger Perdy said...

Bon,
kheb in mn drukke schema weer even tijd vrijgemaakt om jullie site nog eens te bezoeken. Ik heb alles gelezen en ben nog steeds jaloers. Wij beginnen ook ewa te genieten van ewa beter weer. Gistere en vndaag hadden we echt bangelijk weer. Ma vergeet zekers ni als ge trugkomt ewa zon mee te brengen ^-^